Videre til indhold

12 teser om friskolelivet

  • 12 teser om:
  • Friskolens rolle
  • Lederens rolle
  • Dannelse
  • Børnesyn
  • Dystopiernes tidsalder
  • Forpligtende fællesskab
  • Forfattere
  • Kontakt

Forfatter: mosgaard

Udgivet den januar 31, 2020januar 31, 2020

1. Alle børn har et iboende og ukrænkeligt værd.

Udgivet den januar 31, 2020januar 31, 2020

2. Børn har ret til at være børn og ret til at være sig selv.

Udgivet den januar 31, 2020januar 31, 2020

3. Børn gør, hvad de kan for at lykkes.

Udgivet den januar 31, 2020januar 31, 2020

4. Børns tarv skal varetages. Deres meninger og ønsker skal høres og tillægges passende vægt.

Udgivet den januar 31, 2020januar 31, 2020

5. Børns iboende nysgerrighed, frimodighed og fantasi skal bevares og styrkes.

Udgivet den januar 31, 2020januar 31, 2020

6. Børns frie leg er en vigtig del af karakterdannelsen.

Udgivet den januar 31, 2020januar 31, 2020

7. Børn danner karakter, udvikler selvværd og får livsmod, når jeg bliver til vi og vi bliver til mig.

Udgivet den januar 31, 2020januar 31, 2020

8. Børn skal være en del af anerkendende og forpligtende fællesskaber for at udvikle sig til frie og myndige voksne.

Udgivet den januar 31, 2020januar 31, 2020

9. Børn skal tage ansvar og have pligter for at blive en del af fællesskabet.

Udgivet den januar 31, 2020januar 31, 2020

10. Børn skal opleve en meningsfuld tilknytning til voksne, der stiller rammer for og forventninger til dem.

Udgivet den januar 31, 2020januar 31, 2020

11. De voksne har tillid til, at børns dannelse giver dem håb, mod og forudsætninger for at skabe et bæredygtigt samfund.

Udgivet den januar 31, 2020januar 31, 2020

12. Børnene er forældrenes ansvar.

Udgivet den januar 25, 2019januar 25, 2019

1. Dannelse i friskolerne forudsætter, at vi tror på, at det enkelte menneske har værdi i sig selv.


Udgivet den januar 25, 2019januar 25, 2019

2. Dannelse i friskolerne tager udgangspunkt i troen på fællesskaber og at noget er større end den enkelte.


Udgivet den januar 25, 2019januar 25, 2019

3. Dannelse i friskolerne er at se barnelivet som værdifuldt i sig selv og ikke kun som en forberedelse til voksenlivet.


Udgivet den januar 25, 2019januar 25, 2019

4. Dannelse i friskolerne opstår i en inkluderende og forpligtende fællesskabskultur, der er karakteriseret ved tryghed, respekt, ligeværdighed og meningsfuldhed.


Udgivet den januar 25, 2019januar 25, 2019

5. Dannelse i friskolerne er at kunne flytte fokus fra sig selv og udvise empati.


Udgivet den januar 25, 2019januar 25, 2019

6. Dannelse i friskolerne sigter mod det frie og myndige menneske, som forholder sig kritisk og handler både ansvarsfuldt og selvbevidst.


Udgivet den januar 25, 2019januar 25, 2019

7. Dannelse i friskolerne er, når undervisning åbner vinduet til kultur, viden og erfaringer for derved at vække barnets undren og nysgerrighed.


Udgivet den januar 25, 2019januar 25, 2019

8. Dannelse i friskolerne sker, når de voksne, med autoritet, sætter deres faglighed og erfaring i spil i børnenes tjeneste.


Indlægsinddeling

Side 1 Side 2 Side 3 Næste side

Om teserne

Teserne på disse sider er blevet til ved FRISKOLERNEs kursus ’Ledelse af fri skole’, som en del af studiekredsen ’12 teser’.

Ledere fra friskoler i hele landet har været en den af studiekredsen, der gennem oplæg og dialog og over en årrække har fundet frem til flere gange 12 teser. 

Studiekredsen ledes af skoleledere i samarbejde med FRISKOLERNE.

Drevet af WordPress