- Friskolen er optaget af, at “fællesskab fødes, når jeg bli’r til os”.
2. Det forpligtende fællesskab er mødet mellem mennesker, hvor vi mærkes af hinanden.
- I friskolen er vi optaget af at se og høre hinanden og “at være én men én iblandt og mødes så du gror”.
3. Det forpligtende fællesskab nærer tro, håb og kærlighed
- Friskolens fælles sprog og samvær er derfor tydeligt anerkendende og opbyggende.
4. Det forpligtende fællesskab kræver villighed til, at vi agerer tillidsfuldt
- Derfor er man også i friskolen forpligtet på at gøre sit bedste for at genoprette tilliden, hvis den er udfordret.
5. Det forpligtende fællesskab fordrer, at alle gør deres pligt.
- I friskolen har vi derfor positive forventninger til alles trang til at bidrage med det, der er dem muligt.
6. Det forpligtende fællesskab rummer ritualer og traditioner.
- I friskolens struktur værner vi om, og udfolder vi, vigtigheden af de universelle værdier og børns behov for rytme og genkendelighed.
7. Det forpligtende fællesskab skal udleves i praksis gennem kultur og hverdag.
- Friskolen er en fælled, hvor vi boltrer os og får erfaringer med livet.
8. Det forpligtende fællesskab bygger broer mellem mennesker.
- Friskolen ånd og virke skaber således relationer, hvor forskellighed mødes, og empati opstår
9. Vores tid er præget af en ødelæggende individualisering, mistillid og kontrol.
- Derfor er det friskolernes opgave at stå vagt om sin kerneopgave – at skabe dannelsesprocesser byggende på tillid og håb.
10. Vores tid er præget af en ureflekteret brug af digitalisering og kvantifiering.
- Derfor er det friskolernes rolle at danne til kritisk stillingtagen og agere som ansvarlig forvalter, således at forandringer implementeres på det forpligtende fællesskabs præmisser.
11. Vores tid er præget af en tendens til relativisme og historieløshed, der medfører værditab og tab af tilhørsforhold.
- Derfor er det friskolernes opgave at stå ved sit historisk-poetiske udgangspunkt – dels i forhold til de store fortællinger, og dels i forhold til barnets slægt og kultursammenhæng.
12. Det forpligtende fællesskab er en levende del af sin samtid.
- Friskolen er på en og samme tid inspireret af den verden, vi er en del af, og samtidig medansvarlig for at ændre og forbedre vores samfund.